Gå till huvudinnehåll

Ny urvalsprocess i Melodifestivalen 2026

1 december 2025 - Senast uppdaterad 3 december 2025

 Under vintern och våren 2025 förnyades urvalsprocessen till Melodifestivalen för att öka transparensen, ge bättre feedback till låtskrivarna och minska processens sårbarhet.

När regelverket för Melodifestivalen 2026 publicerades i samband med att tävlingen öppnade i augusti, blev det tydligt att urvalsprocessen för bidrag kommer att förändras och förfinas. 

– Vi behåller den redaktionella kraft som gjort Melodifestivalen så stark, men kompletterar det med fler insikter om vad som engagerar, sprider sig och fungerar i dagens lyssningsmönster, säger Anders Wistbacka, projektledare för Melodifestivalen. 
 
Han fortsätter:  
– Vi har granskat uttagningsprocesserna och det tidigare arbete som ligger bakom dem och gör nu processen mindre sårbar genom att fler personer är med och fattar de viktiga besluten. Uttagsprocessen kommer framöver att vila på tre ben – ett urvalsteam, en jury och ett tävlingsteam. Parallellt med detta ska vi bli bättre på att ge feedback till låtskrivarna och göra urvalet mer transparent. Vi tror verkligen att dessa förändringar kommer att göra processen både bättre och rättvisare.  
 
– Innan de tävlande bidragen i Melodifestivalen 2026 har presenterats har alla som skickat in ett bidrag via Melodifestivalens uppladdningssida fått en återkoppling om deras låt har kommit med i tävlingen eller ej. Det är första gången och det känns väldigt bra, säger Anders Wistbacka.

Mer information om uttagningsprocessen finns i Melodifestivalens regelverk här

Senaste nytt

01/12/2025

Rekordmånga vill tävla i Melodifestivalen 2026

Fler än någonsin vill vara med och tävla i Melodifestivalen. Inte mindre än 3 888 bidrag skickades in till tävlingen vilket är den högsta siffran hittills. Nu startar uttagningsprocessen för Melodifestivalen 2026. 

07/10/2025 - Senast uppdaterad 28 november 2025

Välkommen till Mellomedia

Här kan du som bevakar Melodifestivalen professionellt – som press eller om du är yrkesverksam i sociala medier – ta del av aktuell information, bilder, rörligt material och texter om Melodifestivalen 2026. För att få tillgång till tjänsten ansöker du om access.